Stefano Ianne meets Ennio Morricone
April 2021
editions: RAI Com/Universal Music/Warner Music/Virgin Music
recorded, mixed and mastered by Simone D’Eusanio label: Ian Steven Circus
Registrazione del 2014, eseguita dall’orchestra sinfonica Accademia Musicale Naonis, diretta da Valter Sivilotti, Stefano Ianne meets Ennio Morricone è un lavoro che si dispiega lungo sette brani, nei quali il compositore di Variabili Armoniche rende omaggio al Maestro. Dopo il Preludio introduttivo, le musiche per film scritte da Ianne e Morricone si alternano: Always, VS e Concerto per volino quarto, colonna sonora di Beket, a opera del regista surrealista Davide Manuli, instaurano un dialogo ideale con Playing Love, Gabriel’s Oboe and Once upon a time in America, entrate nell’immaginario comune come inestricabilmente legate alle scene filmiche che accompagnano.
A fronte dei tratti peculiari dei due compositori, quanto emerge dagli arrangiamenti e dalle esecuzioni è una visione chiaramente similare, un messaggio che sembra attingere alla medesima fonte di ispirazione.
Tracks:
Preludio (Stefano Ianne)
Playing Love (Ennio Morricone) arr. Carlo Corazza
Concerto per Fisarmonica Quarto (Stefano Ianne)
Once upon a time in America (Ennio Morricone) arr. Daniele Russo
Always (Stefano Ianne)
Gabriel’s Oboe (Ennio Morricone)
VS (Stefano Ianne)
performing:
Orchestra Accademia Musicale Naonis
conducted by Valter Sivilotti
soloists: Enrico Cossio, Franca Drioli, Sebastiano Zorza
A live recording from 2014, performed by the Accademia Musicale Naonis symphony orchestra, conducted by Valter Sivilotti, Stefano Ianne meets Ennio Morricone is a a seven pieces work, in which the composer of Variabili Armoniche pays homage to his Maestro. After the Prelude as opener, Ianne and Morricone’s themes for films take turns. Always, VS and Concerto per violino quarto, soundtrack of “Beket”, by the surrealist film director Davide Manuli, establish an ideal dialogue with Playing love, Gabriel’s oboe and Once upon a time in America, entered into the collective imagination as inextricably linked to the film scenes they accompany.
Despite the two composers’ peculiar traits, what arrangements and performances bring out is a clearly similar vision, a message which seems to draw on the the same source of inspiration.
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